جغرافیا علمی‌ است‌ كه‌ سعی‌ دارد ویژگی‌های‌ مكانها و پراكندگی‌ پدیده‌ها، انسانها و فرایندها را برروی‌ زمین‌ تبیین‌ كند. جغرافیا به‌ روابط‌ متقابل‌ بین‌ انسان‌ و محیط‌ اهمیت‌ خاص‌ قایل‌ است‌. ویژگی‌ اصلی‌ علم‌ جغرافیا، نگرش‌ تركیبی‌ آن‌ و شناخت‌ نمود غالب‌ است‌ و همانند دیگر علوم‌ در حل‌ مسائل‌ از روش‌ علمی‌ استفاده‌ می‌كند.
جغرافیا از طریق‌ شناساندن‌ محیط‌، سهم‌ عمده‌ای‌ در اعتلای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ دارد و روش‌ صحیح‌ حفظ‌ محیط‌ و بهره‌برداری‌ بهینه‌ از آن‌ را آموزش‌ می‌دهد. به‌عبارت‌ دیگر جغرافیا می‌كوشد به‌ سؤالات‌ زیر پاسخ‌ دهد:
- چه‌چیز (What)؟
- كجا (Where)؟
- چرا آن‌جا (Why)؟
- چگونه‌ به‌وجود می‌آید؟
- چه‌ اثراتی‌ دارد؟
- چگونه‌ باید از آن‌ بهره‌برداری‌ كرد تا تعادل‌ محیط‌ حفظ‌ شود (How)؟
- چه‌ كسی (Who)‌؟ كِی (When)‌؟

بنابراین‌ اهداف‌ اصلی‌ آموزش‌ جغرافیا بایستی‌ شناخت‌ جامع‌ محیط‌ و ارائه‌ روشهای‌ حفاظت‌ و بهره‌برداری‌ منطقی‌ از آن‌ باشد. آموزش‌ جغرافیا باید تواناییهای‌ زیر را در دانش‌آموزان‌ ایجاد كند:
- درك‌ و فهم‌ دانش‌ جغرافیایی‌ (مفاهیم‌ و اصول‌ علم‌ جغرافیا و ...)
- مهارتهای‌ جغرافیایی
- قدرت‌ تفكر و ایجاد نگرشها و ارزشهای‌ منطقی‌
 

+ نوشته شده در  سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ساعت 14:9  توسط ق  | 
 حمل و ثور و پیکر جوزا                          سرطان و اسد دلیل بقا

خوشهٔ خاک و کفّهٔ میزان                        عقرب مائی و زنار کمان

جدی خاکی و دلو و حوت بهم                  از هوا و ز آب داده رقم

برّه و شیر ناریست و کمان                      گاو و خوشه و بز ز خاک گران

باز دو پیکر و ترازو و دول                           از هوا یافت بهره بیش ممول

هست خرچنگ و گزدم و ماهی                که بر آبستشان شهنشاهی

حمل و عقربست از این تاریخ                   که شدستند خانهٔ مریخ

ثور و میزان ز زهره دارد بهر                      زهره چون شاه و ثور و میزان شهر

پس از این هست خوشه و جوزا               کز عطارد گرفته‌اند بها

سرطان خانهٔ قمر گویند                          شمس را جز اسد کجا جویند

قوس و حوتست خانهٔ هرمزد                   جدی و دلو از زحل بجوید مزد

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ساعت 16:21  توسط ق  | 
روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت: کانال جدید به نام بن گوریون مانند کانال سوئز، دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می کند. ایجاد کانال جدید هم اکنون در مرحله برنامه ریزی است.وبندر ایلات اسرائیل در ساحل دریای سرخ با استفاده از کانال به دریای مدیترانه متصل خواهد شد. این کانال در وسط مناطق تحت کنترل اسرائیل حفر خواهد شد.
طول این کانال به اندازه کانال سوئز خواهد بود اما به دلیل داشتن امکانات بیشتر، عبور از آن نسبت به سوئز سریعتر و راحت تر انجام خواهد گرفت.
هم اکنون کانال سوئز یک طرفه است و یک روز در میان مخصوص عبور کشتی ها در یک جهت است اما اسرائیل دو کانال مجزا برای رفت و برگشت کشتی ها حفر خواهد کرد تا کشتی ها همزمان بتوانند در دو سو حرکت کنند.در این وضعیت هیچ کشتی برای عبور از این کانال منتظر نخواهد ماند اما هم اکنون کشتی ها برای عبور از کانال سوئز حدود تا دو هفته منتظر می مانند.
مصر نیز به شدت به برنامه ساخت کانال بن گوریون اعتراض و تهدید کرده است روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع خواهد کرد اما تل آویو اهمیتی برای این تهدید قائل نشده است.
کانال بن گوریون 50 متر عمق خواهد داشت که 10 متر بیش از عمق کانال سوئز است. در این کانال جدید کشتی هایی به طول 300 و عرض 110 متر می توانند از این کانال عبور کنند.

تصویر ماهواره ای از کانال سوئز - نقشه فلسطین اشغالی

ساخت این کانال سه سال به طول می انجامد و در این پروژه 150 هزار نیرو کار خواهد کند. هزینه این طرح حدود 14 ملیارد دلار اعلام شده است. البته درآمد کانال سالانه حداقل 4 میلیارد دلار خواهد بود.
در صورت راه اندازی این کانال، درآمد مصر از کانال سوئز از سالانه 8 میلیارد دلار فعلی به 4 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
اسرائیل همچنین هم اکنون در حال بررسی و رایزنی با سه بانک آمریکایی برای دریافت وام 14 میلیارد دلاری با سود یک درصدی و بازپرداخت 30 ساله است.     منبع: عصر ايران
+ نوشته شده در  دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ساعت 7:5  توسط ق  | 

1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحيم.( يس/58) از جانب پروردگار [ي] مهربان [ به آنان] سلام گفته مي شود. اين نداي روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق مي كند و به او لذت ، شادي و معنويت مي بخشد ، كه با هيچ نعمتي برابر نيست ، آري شنيدن نداي محبوب ، ندايي آميخته با محبت و آكنده از لطف ، سرتا پاي بهشتيان را غرق سرور مي كند ، كه يك لحظه ي آن بر تمام دنيا و آنچه در آن است برتري دارد. از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله روايت شده : " در همان حال كه بهشتيان غرق در نعمتهاي بهشتي هستند نوري بر بالاي سرايشان آشكار مي شود ؛ نور لطف خداوند كه بر آنها پرتو افكنده است. پس ندايي بر مي خيزد كه "سلام بر شما اي بهشتيان" ، نظر لطف خداوند چنان بهشتيان را مجذوب مي كند كه از همه چيز جز او غافل مي شوند ، و همه نعمتهاي بهشتي را در آن حال به دست فراموشي مي سپارند.

2- سلامٌ علي نوح ٍ في العالمين . ( صافات /79) درود بر نوح در ميان جهانيان. چه افتخاري از اين برتر و بالاتر كه خداوند بر حضرت نوح عليه السلام ، سلام مي فرستد ، سلامي كه در ميان جهان و جهانيان باقي مي ماند و تا دامنه قيامت گسترده مي شود ، سلام خدا توأم با ثناء جميل و ذكر خير بندگانش در قرآن كريم ؛ كمتر سلامي به اين گستردگي و وسعت درباره كسي ديده مي شود ، به خصوص اينكه لفظ " العالمين" معني وسيعي دارد كه نه تنها همه انسانها ، بلكه عوالم فرشتگان و ملكوتيان را نيز در برمي گيرد.

3- سلامٌ علي اِبراهيم . ( صافات/109) درود بر ابراهيم. در آيات پيش از اين آيه ، به چگونگي بشارت دادن فرزندي بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهيم ، و جريان دستور ذبح اسماعيل - فرزند ايشان - و تسليم بودن هر دوي آنها بر اين امر به ميان آمده است ك پس از ياد آوري اين قضايا ، خداوند مي فرمايد: سلام بر ابراهيم [ آن بنده مخلص و پاك باد.]

4- سلامُ عـَلي موُسي و هارون . (صافات/120) " درود بر موسي و هارون." درآيات پيش از اين آيه ، خداوند ضمن آياتي ، جريانات حضرت موسي و هارون را نقل مي فرمايد: - ما اين دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهايي بخشيديم . ( صافات/115) - ما آنها را ياري كرديم تا آنها بر دشمنان نيرومند خود پيروز شدند . ( صافات/116) - ما به آن دو ، كتاب آشكار داديم . ( صافات/117) - ما آن دو را به راه راست هدايت نموديم . ( صافات/118) - ما ذكر و ياد خير آنها را در اقوام بعد باقي وبرقرار ساختيم . ( صافات /119) و بعد از يادآوري موارد فوق خداوند برآن دو سلام مي رساند. سلامي از ناحيه پرودگار بزرگ و مهربان. سلامي كه رمز سلامت در دين و ايمان در اعتقاد و مكتب، و در خط و مذهب است. سلامي كه بيانگر نجات و امنيت از مجازات و عذاب اين جهان و آن جهان است.

5- ؟سلامُ علي آلِ ياسين . ( صافات/130) درود بر پيروان الياس (1) خداوند مي فرمايد: ما نام نيك الياس را در ميان امتهاي بعد جاودان كرديم.( صافات /129) امتهاي ديگر ، زحمات اين انبياء بزرگ ( الياس وسلاله ي او ) را كه در پاسداري خط توحيد، و آبياري بذر ايمان منتهاي تلاش و كوشش را به عمل آوردند ، هرگز فراموش نخواهند كرد ، و تا دنيا برقرار است ياد و مكتب اين بزرگ مردان فداكار زنده و جاويدان است. تعبير به " ال ياسين" به حاي" الياس" يا به خاطر اين است كه ال ياسين لغتي در واژه " الياس" بوده و هر دو به يك معني است ، و يا اشاره به الياس و پيروان او است كه به صورت جمعي آمده است.

6- سلامٌ عـَليكُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدين . ( زمر/73) " ... سلام برشما ، خوش آمديد ، در آن درآييد [ و] جاودانه [ بمانيد] در اين آيه ، خداوند مي فرمايد كه بهشتيان وقتي به بهشت مي رسند ، در حالي كه درهاي آن گشوده شده است ، در اين هنگام نگهبانان بهشت ، آن ملائك رحمت به آنها مي گويند : سلام بر شما ، گوارا باد اين نعمتها بر شما ، داخل بهشت شويد و جاودانه بمانيد.

7- سلامُ هيَ حتّي مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر/5) [ آن شب] تا دم صبح ، صلح و سلام است . اين آيه ، در توصيف شب قدر است . آن شبي است كه قرآن درآن نازل شده و عبادت و احياء آن معادل هزار ماه است ، خيرات و بركات الهي در آن شب نازل مي شود و رحمت خاص الهي شامل بندگان مي گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل مي گردند.

     اللهم عجل لولیک الفرج              نوروزتان پيروز.

+ نوشته شده در  پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ساعت 9:5  توسط ق  |