در دوران هخامشيها سيل کساني که در اسارت بخت النصر بودهاند به ايران سرازير شدند که در آن ميان پيامبران و بزرگان زيادي ديده ميشوند. اطلاعات پيامبراني که در ايران مدفون هستند يا احتمال ميرود که مقبره آنها در ايران باشد، شامل: 1- سيم و لام طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنين طبق مفاد کتيبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نامهاي سامالنبي و لام النبي در محلي در نزيکي سمنان دفن شدهاند. بقعه پيغمبران سمنان در 18 کيلومتري شمال شرقي سمنان بر فراز کوه مرتفعي قرار دارد. براي رسيدن به اين بقعه هم از روستاي "درجزين" در نزديکي سنگسر و هم از جاده اصلي سمنان به دامغان (پليسراه) ميتوان انتخاب مسير کرد. 2- خالد نبي اسم کامل اين پيامبر، خالد بن سنان عبسي است. ايشان شريعت حضرت عيسي را تبليغ ميکردند. نسب وي به حضرت اسماعيل فرزند ابراهيم (ع) ميرسد و يکي از پيامبراني است که به بعثت حضرت محمد (ص) بشارت داده و در دوران فترت ميزيسته است. دوره فترت به فاصله بين بعثت حضرت عيسي تا بعثت حضرت محمد بن عبدالله اطلاق ميشود. بر طبق برخي از آيات و احاديث، در دوران فترت، پيامبري به رسالت مبعوث نشده است. هرچند بر اساس نظر مفسرين، در اين مدت چهار نبي از طرف خداوند مامور تبليغ دين حضرت عيسي شدند که سه نفر از آنان از بنياسرائيل و به نامهاي شمعون، يوحنا، يونس معرفي شدهاند و چهارمينشان عرب بوده و به نام خالدبن سنان عبسي معروف است. بر طبق نظر برخي از تاريخنويسان حضرت يوشع توسط کوروش از اسارت بختنصر نجات يافت و به ايران آمد. وي در گورستان تاريخي تخت فولاد اصفهان که قدمتش به پيش از اسلام ميرسد و در خيابان امام سجاد قرار دارد، مدفون است. ظاهرا خالد بن سنان معاصر انوشيروان بوده و در سرزمين بنيغطفان زندگي ميکرده است. روايت است که دختر خالد بن سنان به نام محياه به محضر حضرت محمد رسيده است در طايفه عرب به غير از حضرت رسول و حضرت خالد بن سنان هيچ پيامبري نيست و ميتوان گفت که از بين اعراب فقط اين دو نفر به پيامبري برگزيده شدهاند و بقيه پيامبران از قوم بنياسرائيل هستند. 3- درباره قبر خالدنبي مفسر بزرگ حنفي مذهب، شيخ اسماعيل حقي درباره محل قبر حضرت خالدنبي اشاره ميکند که: قبر خالد نبي در منطقه جرجان و بربلندي کوهي به نام کوه خدا قرار دارد. آرامگاه دراستان گلستان – شهرستان کلاله – به سمت "قره قوزي سفلي" و "يلي بدراق" – 38 کيلومتري جاده خاکي تا آرامگاه خالد نبي 4- يوشع بر طبق نظر برخي از تاريخنويسان حضرت يوشع توسط کوروش از اسارت بخت النصر نجات يافت و به ايران آمد. وي يوشع در گورستان تاريخي تخت فولاد اصفهان که قدمتش به پيش از اسلام ميرسد و در خيابان امام سجاد قرار دارد، مدفون است.محوطهاي که يوشع نبي در آن دفن است به لسان الارض معروف است. لسان الارض مکاني است که ميگويند هنگام عبور امام حسنمجتبي(ع) زمين با امام سخن گفت و آمدن دشمن را به اطلاع آن حضرت رساند. 5- شعياي نبي يکي از پيامبران بنياسرائيل است که نسبتش به حضرت يعقوب ميرسد. محل سکونت ايشان در بيتالمقدس بوده و قبل از حضرت زکريا به رسالت مبعوث شدند. آرامگاه شعياي نبي، جنب امامزاده اسماعيل در حاشيه خيابان هاتف اصفهاني قرار دارد. بر جانب شمالي مرقد شعياي نبي، کتيبهاي به خط نستعليق از دوره شاه سلطان حسين صفوي موجود است که نخستين مسجد بزرگ ساخته شده در اصفهان را مسجد شعيا معرفي ميکند و نيز حکايت دارد از اينکه مسجد مزبور را ابوالعباس مفتي در دوره خلافت علي بن ابيطالب(ع) بنا کرده و آلب ارسلان آن را تعمير کرده است. 6- حيقوق حيقوق و هم با تلفظ حبقوق وجود دارد.حيقوق به معني "در بغل کشيده شده" است. حيقوق اين نام را بدان جهت يافت که در طفوليت به علت مريضي از دنيا رفت و حضرت الياس(ع) او را در بغل گرفت و دعا کرد و ازخداوند حيات و زندگي وي را طلب کرد و او زنده شد. حيقوق نبي يکي از پيامبران بني اسرائيل و نگهبان معبد سليمان در اورشليم بوده و نامش در عهد عتيق آمده است.حيقوق نبي پس از شعيا نبي به رسالت مبعوث شد. وي سالهاي درازي در اسارت بخت نصر بود و پس از فتح بابل به دست کوروش به همراه دانيال نبي به ايران آمد. او در همدان اقامت گزيد و پس از فوت در تويسرکان مدفون شد. بقعه حيقوق نبي در جنوب غربي شهر تويسرکان واقع شده است. 7- حجي وي در دوران سلطنت داريوش کبير ميزيسته است. در تورات نام آن حضرت "حکي" آمده و به معناي "مسرور" است.اين پيامبر هم زمان با مردخاي بوده است.مقبره اين پيامبر در همدان در نزديکي ميدان امام خميني، داخل بازار در راسته پيغمبر و داخل مسجد پيغمبر قرار دارد. 8- مردخاي مردخاي يکي از بزرگان و يا به قولي يکي از انبياي بنياسرائيل است که درزمان خشايارشاه ميزيسته است و نسبش به حضرت يعقوب ميرسد، مردخاي نقش زيادي درجلوگيري ازقتل عام يهوديان درزمان خشايارشا ايفا کرد وبه همين دليل نزد يهوديان ازجايگاه ويژهاي برخوردار است.درمقالهاي درروزنامه جمهوري اسلامي مورخ 15/9/79 ازمدفن پيامبري به نام ارمياي نبي در شمال خرمشهر ياد شده است. آرامگاه مردخاي و برادر زادهاش درهمدان درنزديکي ميدان امام خميني و در خيابان شريعتي واقع است. 9- قيدار حضرت قيدار جد سيام حضرت محمد(ص) است. در تاريخ يعقوبي آمده است: حضرت اسماعيل دوازده پسر داشت که بزرگترين آنها حضرت قيدار بود و پس از وفات حضرت اسماعيل، قيدار نبي مردم را به توحيد دعوت ميکند. قيدار به معناي سياهپوست است. مرقد آن حضرت در شهرستان خدابنده (قيدار) از استان زنجان قرار دارد. 10- سلام، سلوم، سهولي، القيا به نظر اين پيامبران همزمان با اصحاب کهف ميزيستهاند. زمان مرگشان با يکديگر متفاوت بوده ولي يارانشان بعد از دفن اولين پيامبر در اين مکان، بقيه را هم در کنار او دفن کردند. مرقد اين چهار نبي در خيابان پيغمبريه قزوين قرار دارد. 11- اشموئيل اين پيامبر هم زمان با طالوت و در ارتباط با داستان داوود و جالوت است. حدود 50 کيلومتري شهر ساوه و در جاده بوئين زهرا مقبرهاي وجود دارد که به گفته اهالي و برخي مدارک، مرقد مطهر يکي از پيامبران بزرگ الهي به نام حضرت اشموئيل است. مسير مرقد در جادهاي کوهستاني در 9 کيلومتري روستاي ورده قرار دارد. سنگ نبشتهاي در آنجا هست که مبين حضور ناصرالدين شاه و همراهانش است. 12- دانيال نبي از انبياي بزرگ الهي است. وي از نسل حضرت داوود و بعثت پيامبر اسلام را پيشگويي کرده است. لفظ دانيال در زبان عبري به معناي "خدا حاکم من است " به شمار ميرود. دانيال نبي همزمان با کوروش کبير و داريوش اول بوده است. او از جمله کساني بود که به دست بختنصر اسير و در بابل زنداني شده بودند. 13- کوروش آرامگاهي که در دشت مرغاب(پاسارگاد) مدتهاي مديدي به نام مقبره مادر سليمان شناخته ميشد،اکنون به عنوان آرامگاه کوروش کبيرمورد قبول عامه مردم وبسياري ازکارشناسان است. اين آرامگاه همان وقتي هم که به نام مقبره مادر سليمان شناخته ميشد، مورد احترام و پرستش مردم محلي بود و اکنون هم مورد توجه ايرانيان و جهانيان است. کتابي به نام کوروش کبير(ذوالقرنين) نوشته ابوالکلام آزاد موجود است که در اين کتاب قراين بسياري آورده شده که کوروش را همان ذوالقرنين قرآن معرفي ميکند. نظرياتي که در اين کتاب آورده شده نظر بسياري از علماي اسلامي نظير علامه طباطبايي را به خود معطوف کرده است تا جايي که ايشان مي نويسند:"...کلام ابوالکلام، هرچند بعضي اطرافش خالي از اعتراضاتي نيست، لکن از هر گفتار ديگري، انطباقش با آيات قرآني روشنتر و قابل قبولتر است." از طرف ديگر ، کاملا روشن است که اسم کوروش بارها به عوان ناجي در عهد عتيق آورده شده است.به اين ترتيب شايد کوروش همان ذوالقرنين قرآن باشد. آرامگاه کوروش کبير در استان فارس، راه اصلي اصفهان به شيراز در منطقهاي به نام پاسارگاد قرار دارد. 14- آرامگاه باباولي (قادر مبر) در دهکده باباولي ديلمان، بنايي است که به آرامگاه قادر پيغمبر شهرت دارد . مطلب زيادي در مورد اين آرامگاه و شخصيت مدفون در آن نميدانيم. 15- باحزقيل در نزديکي مسجد جامع دزفول بنايي کوچک و ساده قرار دارد که به بقعه باحزقيل، پدر دانيال نبي منسوب است.مطلب بيشتري در اين مورد در دست نيست. 16- ارمياينبي در مقالهاي در روزنامه جمهوري اسلامي مورخ 15/9/79 از مدفن پيامبري به نام ارمياي نبي در شمال خرمشهر ياد شده است.ارمياي نبي در زمان سلطنت يهوياقيم و صدقيا از پادشاهان يهود به رسالت مبعوث شدند. 17- روبين روزنامه جمهوري اسلامي در مقالهاي تحت عنوان "غربت شگفتانگيز انبياي سرزمين ما" به قلم آقاي فرقانيپور در تاريخ 19/9/79 از مدفن پيامبري در ميامي (در راه مشهد) به نام روبين ياد ميکند.به نوشته لغت نامه دهخدا، روبين يکي از دوازده پسر يعقوب(ع) است. 18- جرجيس در کتاب "فرهنگ آباديها و مکانهاي مذهبي کشور" از مدفن جرجيس پيامبر در شهر شوشتر ذکري به ميان آمده است.در جنوب غربي شوشتر روستايي به نام جرجيس است که در جوار آن بقعه اي به نام نبيجرجيس وجود دارد.در اطراف اين بقعه بقاع ديگري نظير روبين، حزقيل، شعيب، شمعون، اسحاق، ادريس و مردخاي وجود دارد. درستي مدفن جرجيس پيغمبر در اين مکان محل ترديد است و به احتمال زياد مقبره ايشان در موصل عراق است. 19- روبيل مرحوم سيدعبدالله جزائري يکي از علماي شوشتر (متوفي 1173 ه.ق) در فصل نهم تذکره شوشتر ميگويد: مقامات بسياري از انبيا بني اسرائيل در حوالي شوشتر و دزفول يعني نزديک رودخانه دزفول معروف هستند مانند: اسحاق، شمعون، يعقوب، لاوي، جرجيس و روبيل. در کتاب الغدير آمده که قبر روبيل پسر حضرت يعقوب در مصر است. 20- يونس در کتاب "فرهنگ آباديها و مکانهاي مذهبي کشور" از مدفن يونس پيغمبر در گناباد ذکري به ميان آماده است که صحت آن مورد ترديد است. آرامگاه يونس پيغمبر در موصل عراق است. 21- يعقوب در کتاب "فرهنگ آباديها و مکانهاي مذهبي کشور" از وجود مدفن يعقوب پيامبر در گرگان نام برده شده که اطلاعات صحيحي در اين مورد وجود ندارد. در الغدير آمده است: حضرت يعقوب در مصر رحلت کرد و به شام برده شد. 22- آرامگاه پيامبراني که صحت و درستي آنها تاييد نشده: ابراهيم خليل در سوسنگرد اسحاق و اسماعيل در جاده دزفول به هفت تپه ايوب پيامبر در دهکده بندبن لکناي تنکابن صالح پيامبر در شوشتر منابع: 1. شرح احوال حضرت خالد نبي – عبدالرحمن آخوند تنگلي طانا ترجمه : موسي جرجاني چاپ و نشر : موسسه فرهنگي انتشاراتي مختوم قلي فراغي – گرگان 1385 2. پيامبران سرزمين ما – عباس صالح مدرسه اي – قم – در راه حق – 1380 3. پژوهشي در زندگي پيامبران در ايران – ولي اللهفوزي تويسرکاني – دفترا نتشارات اسلامي – 4. بناهاي آرامگاهي – پژوهشگاه فرهنگي و هنر اسلامي 5. آرامگاه در گستره فرهنگ ايراني – دکتر مهدي غروي – سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 6.کوروش کبير(ذوالقرنين)ـ تاليف مولانا ابوالکلام آزاد ـ ترجمه باستاني پاريزي ـ تهران ـ نشر علم ـ 1380
+ نوشته شده در سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ساعت 11:33  توسط ق
|
|