ذغال سنگ مايع طي فرايندهايي ازتبديل ذغال سنگ جامد بدست مي آيد و به دليل حمل و نقل آسان بسيار مورد توجه واقع شده و برخي بر اين باورند که مي تواند جايگزين سوختهاي فسيلي شود زغال سنگ مايع در ايران توليد نمي شود فناوري توليد سوخت مايع از زغال سنگ يا گاز طبيعي، فناوري جديدي نيست روش فيشر- تروپش که توسط دو محقق آلماني به نامهاي فرانتس فيشر و هانس تروپش در سال 1923به وجود آمد و در طول جنگ جهاني دوم، آلمان و ژاپن از اين روش براي توليد سوختهاي جايگزيني استفاده کردند در سال1944آلمان عملا 56ميليون تن يا 124هزار بشکه در روز سوختهاي جايگزيني توليد کرد اکنون در نقاط ديگري از جهان نيز سوخت مايع برگرفته از زغال سنگCTL مورد استفاده قرار دارد از جمله در افريقاي جنوبي که 30درصد نيازهاي سوختي آن در زمينه حمل و نقل از اين طريق تامين ميشود سخنگوي انجمن ملي معدن آمريکا مي گويد: سوختهاي بيوديزل از نظر توليد گازهاي دي اکسيد کربن امتياز خاصي ندارند ضمن آن که هزينه توليد آنها نيز بسيار هزينه بر است و مشکلات جدي ديگري نيز از لحاظ زيرساختي و غيره ايجاد ميکند
اما اين سخنگو گفت سوختهاي مايع برگرفته از زغال سنگ، براي مصارف حمل و نقل به ميزان قابل ملاحظهاي پاک تر از سوختهاي متعارف هستند در گذشته زغال سنگي كه كارگران عرق ريزان با بيل آن را به كوره لكوموتيوها ميريختند، موتور قطارها را به حركت در ميآورد اما اكنون، دو قرن پس از زماني كه لكوموتيوهاي بخاري در ايجاد انقلاب صنعتي نقش بسزايي ايفا كردند، يكبار ديگر همان زغال سنگ شايد همان سوختي باشد كه عصر جت ميتواند به آن تكيه كند اما اين بار هواپيماهاي آينده قادر خواهند بود با سوخت مايعي كه از زغال سنگ يا گاز طبيعي به دست ميآيد، به پرواز درآيند خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره زغال سنگ مايع مينويسد نيروي هوايي آمريكا يك هواپيماي ب-52 استراتوفورترس را با استفاده از سوختي كه پايه اصلي آن زغال سنگ است، چند بار بطور آزمايشي به پرواز درآورده است يك شركت هواپيمايي آمريكايي به نام جتبلو نيز از تصويب لايحهاي در كنگره اين كشور حمايت ميكند كه در صورت تصويب براي تهيه سوختهاي جايگزيني تخفيفهاي مالياتي در نظر گرفته ميشود و اين امر ميتواند فناوري را به سمتي هدايت كند كه سوخت جت با قيمتي برابر بشكهاي40 دلار توليد شود كه اين رقم به مراتب از قيمتهاي كنوني نفت ارزانتر است چندين شركت بزرگ استخراج زغالسنگ در آمريكا، كه ذخاير زغال سنگ آن از ميزان ذخاير نفت عربستان سعودي بيشتر است، در زمينه ايجاد راههايي براي ايجاد سوختهاي برگرفته از كربن سرمايهگذاري ميكنند لوك پوپوويچ اضافه كرد اين امكان وجود دارد كه آمريكا از رقباي اقتصادي خود مانند چين كه قصد دارد 25ميليارد دلار صرف احداث كارخانههاي تبديل زغال سنگ به سوخت مايع كند، عقب بماند يك كارشناس آمريكايي گفت كارخانههاي آمريكايي هر يك احتمالا هر روز با صرف58ميليون تن زغال سنگ، 40هزار بشكه سوخت CTL توليد ميكنند اين در حالي است كه چين تلاش خود را متوجه ساختن كارخانههايي كرده است كه ميتوانند روزانه 60هزار بشكه سوخت CTL توليد كنند اما چگونگي پيشرفت برنامههاي آتي بسته به روند آتي قيمتهاي نفت در بازارهاي جهاني خواهد بود كارخانه يك ميليارد دلاري بول ماونتن قرار است ظرف شش سال روزانه 22هزار بشكه سوخت ديزل و 300مگاوات برق كه براي مصرف 240هزار خانه كافي است را توليد كند رييس يك شركت انرژي آمريكا ميگويد گزارشهايي وجود دارد كه نشان ميدهد چين ميتواند با استفاده از زغال سنگ، با هزينه 25دلار، معادل يك بشكه نفت انرژي توليد كند در حالي كه در آمريكا اين رقم بيشتر حول و حوش 45دلار است يك شركت سوختهاي جايگزيني در آمريكا اخيرا اعلام كرد كه سوخت جت فوق پاك توليد اين شركت با موفقيت در پرواز يك بمب افكن ب-52 در پايگاه هوايي ادواردز كاليفرنيا آزمايش شده است اين بمب افكن با سوختي كه50 درصد آن CTL و 50 درصد سوخت جت متعارف جيپي-JP-8 بود، به پرواز درآمد اين پرواز آزمايشي بخشي از يك طرح وزارت دفاع آمريكا تحت عنوان ابتكار سوخت مطمئن است كه هدف آن ايجاد منابع مطمئن داخلي براي تامين نيازهاي انرژي ارتش آمريكاست پنتاگون اميدوار است از استفاده خود از نفت خام و توليدكنندگان خارجي بكاهد و تا سال 2016حدود نيمي از سوخت پروازي مورد نياز خود را از منابع جايگزيني تامين كند
+ نوشته شده در شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶ساعت 9:36  توسط ق
|
|