سابقه شروع مطالعات

احداث راه‌آهن سریع‌السیر ایران تقریبا به بیش از ۱۰ سال قبل باز می‌گردد، در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ مهندسان مشاور مترا٬ کریدورهای مختلف کشور را مطالعه کردند که از میان کریدورهای مطالعاتی کریدور تهران – اصفهان به دلیل حجم ترافیک در طول مسیر از اولویت نخست برخوردار شد.

 

به همین دلیل مطالعات احداث پروژه در مسیر تهران-اصفهان آغاز شد. در سال های ابتدایی تصویب و شروع این پروژه بحث های زیادی در خصوص مسیر آن بوجود آمد که منجر به توقف آن و سرانجام تعیین آن به نظریه کارشناسی مجدد واگذار شد.

 

با پایان یافتن مناقشات و اختلافات در وزارت راه و ترابری درباره تعیین مسیر قطار برقی (سریع السیر) اصفهان تهران و توقف سه ماهه پروژه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی به استناد نظر کارشناسی رأی به ادامه پروژه متوقف شده و عبور مسیر قطار از دالان شرقی یعنی اصفهان نطنز کاشان قم و تهران داد.

 

دولت های قبل خط اعتباری چین و پیشنهادهای شرکت بخش خصوصی را برای شروع ساخت و طراحی این پروژه ارایه کردند و اقداماتی برای تهیه مستندات قراردادی انجام شد.

 

با آغاز عملیات ساخت و احداث زیرسازی قطار سریع السیر اصفهان ـ تهران از شهریورماه سال ۸۳ تا شهریورماه ۸۴ طی یکسال نزدیک به یکصد و ده کیلومتر از مسیر آن خاکریزی شد، عملیات میخکوبی آن به اتمام رسید و کار دکاپاژ و علف چینی ۲۲۰ کیلومتر آن به پایان رسید اما در حالی که قرار بود مراسم کلنگ زنی و افتتاح رسمی این پروژه سه ساله برگزار شود به دلیل پاره ای اختلافات ادامه عملیات متوقف ماند.

 

براساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که در سال ۸۴ ارائه شد، از میان چهار مسیر مطرح برای عبور مسیر قطار، مسیر شرقی سه، به پنج دلیل مناسب ترین گزینه اعلام شده و درخواست شده که گزینه منتخب در حال اجرا متوقف نشود.

 

براساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی از میان چهار مسیر، دالان غربی به طول ۴۱۶ کیلومتر،دالان شرقی یک به طول ۴۲۷ کیلومتر، دالان شرقی به طول ۴۲۲ کیلومتر و دالان شرقی سه به طول ۳۷۲کیلومتر، مناسب ترین گزینه دالان شرقی سه است که ۴۴ کیلومتر طول مسیر آن کوتاه تر از دالان غربی (مطرح ترین گزینه رقیب و محل مناقشه) است و ۷۳۰ متر نیز طول تونل آن طویل تر است که صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

 

مسیر دالان غربی قرار بود از شهرهای اصفهان ـ میمه دلیجان قم و تهران عبور کند.همچنین در این گزارش آمده است مسیر آخر یعنی دالان شرقی سه، به دلیل عبور از شهر توریستی کاشان با جمعیت بالغ بر ۶۰۰ هزارنفر و شهر نطنز به دلیل موقعیت استراتژیک آن مناسب تر است درحالی که در مسیر اول قطار از شهرهای با جمعیت کمتر و اهمیت کمتر عبور می کند.همچنین در این گزارش آمده است که راه آهن فعلی تهران اصفهان و آزادراه اصفهان تهران نیز از این مسیر عبور می کند و بنابراین گزینه مناسبی برای عبور قطار سریع السیر است.

 

امکان برقراری ارتباط راه آهن سریع السیر ازمسیر دالان شرقی به استانهای یزد و کرمان از طریق نطنز و عبور راه آهن سریع السیر در آینده از کنار مسیر راه آهن بافق از جمله دیگر مزیت های مسیردالان شرقی عنوان شده= ترجیح بانک تأمین کننده مالی (بانک اعتباری اتریش) برای تأمین اعتبار پروژه از مسیر مذکور به دلیل مصوب شدن این مسیر توسط مهندس مشاور (ای ال اف) نیز دلیل دیگری است که در گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استناد شده است.

 

در این سال ها به دلیل نبود سرمایه گذار و هزینه بسیار بالای طرح، احداث خط آهن متوقف شده بود  عملیات اجرایی این پروژه با انجام زیرسازی های لازم صورت گرفته و با تکمیل آن امکان برقراری خط آهن قطار پرسرعت تهران – اصفهان فراهم می شود، قرار است فعالیت عمرانی اجرای این پروژه روز چهارشنبه (امروز ) به شکل رسمی آغاز شود.

 

منطقه کاشان ، نطنز و آران و بیدگل هر کدام از برخی جهات حائز اهمیت ویژه در کشور هستند که دارای جمعیت مناسب و بیش از یک هزارکارخانه کوچک و بزرگ صنعتی است.

 

 همچنین  ۱۳دانشگاه مختلف و تعداد زیاد دانشجوی غیر بومی در این منطقه وجود دارد که باعث می شود عبور قطار سریع السیر از این مسیر نسبت به سایر مسیرها منطقی تر به نظر آید.

 

وجود کارخانه های فولاد و سایپا و صنایع دیگر، همچنین یکی از قطب های گردشگری منطقه و حتی کشور در این محدوده و اکتشاف های نفتی در منطقه آران و بیدگل باعث عبور مسیر ترانزیتی و دسترسی از شمال کشور و تهران به بنادر جنوبی از جمله دیگر دلایل انتخاب این مسیر است.

 

این کارشناس با بیان اینکه دالان شرقی کاشان مناسب ترین و منطقی ترین مسیر است گفت: برای ادامه مسیر قطار سریع السیر اصفهان تهران هر آنچه که نظر کارشناسی اعلام کرده است باید بپذیرند.

 

 

 

وی  افزود: با مشخص بودن کریدور اقتصادی پروژه، هر گونه اقدام و اظهارنظر غیر از نظر کارشناسان درشأن مسئولان مربوطه نیست.

 

گفتنی است اولین قطار برقی ایران با ظرفیت جابه جایی روزانه ۹ هزار مسافر در روز قادر خواهد بود مسیر اصفهان تا تهران را در زمانی کمتر از یک مسابقه فوتبال طی کند.

 

دسترسی سریع، ایمن، راحت و ارزان مسافران، قابلیت توسعه ایستگاه ها در آینده، هزینه و سهولت تملک و آزادسازی مسیر دسترسی و هماهنگی با طرح جامع حمل و نقل شهری را از ویژگی های ایستگاه های خط آهن سریع السیر تهران-اصفهان است.

 

این خط آهن باعث صرفه جویی در سوخت، کاهش توقف های مکرر قطار به دلیل دو خطه بودن مسیر، کاهش تصادفات، افزایش ایمنی و کاهش آلاینده های زیست محیطی خواهد شد.

در مورد مسیر عبور قطار نمایندگان منطقه  باید پیگیر موضوع شوند و در این پروژه به منافع ملی توجه ویژه داشته باشند.

 

+ نوشته شده در  جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ساعت 6:42  توسط ق  |